Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.05.2010 22:48 - „Сексът и гР/Ладът”- новата субкултура?!
Автор: lovepeace Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1354 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 18.05.2010 22:49


 

Плурализъм на ценности, възгледи, навици, вярвания, мнения... Това са характеристиките на днешното време. Индивидуализъм, уникално присъствие на личността, феминизъм… Това са част от белезите на постмодернизма. Характерен за нашето време е култът към новото, динамичното и различното. А човекът, който съумее да прояви ярка индивидуалност, е посочван като идол. Виждаме идоли в рекламата, телевизията, печатните медии, киното. Идоли се разхождат и по улицата. Обикновено поведението, взаимоотношенията, ценностите, които виждаме в реалния живот, са ни натрапени от медиите. Заставяни сме да се държим по определен начин, да изглеждаме достатъчно атрактивно, за да бъдем приети.
    Без да се усетим, сме манипулирани   Ценностите ни са диктувани от някого някъде там – без дори да го познаваме. Да, всеки избира модела, по който иска да се държи, но изборът отново е манипулиран. Така попадаме във водовъртежа на норми и ценности, които нямат нищо общо с нас като личности, но сме ПРИНУДЕНИ да живеем според тях! Без да осъзнаваме, ставаме жертви на поредната модна вълна. Незабелязано попадаме в субкултурна действителност.   Бумът на субкултурите е между 1960 и 1980 г. Тогава се появяват движения като суинг, модите, хипита, голи глави и др. Те са ясно определени. Хипитата са разпознати отдалече. Те носят знаците на културата си: разкрепостен стил на обличане, попмузика. Лозунгът им гласи: „Правете любов, а не война!” Субкултурите се появяват вследствие на някаква липса, опитват се да запълнят празнота. Субкултурата е подкултура на официално приетите ценности и норми на поведение. Хората, които съставят субкултурни групи, са с различен тип поведение, с вярвания, различаващи ги от общата широка култура на мнозинството, от която те иначе са част.   В днешно време субкултурите не са ясно обособени, което е характерно за постмодернизма – няма определени граници и правила. Но тайно се създават норми, които трудно се разпознават като такива!   Дали наистина няма субкултури? Дали медиите не налагат поредната субкултура, макар и с размити граници? Дали не живеем в субкултурна действителност?   Стигаме до друга отличителна черта на 21. век – консуматорството. Логично! В повечето случаи общоприетата култура присвоява СИМВОЛИТЕ на субкултурните общества. Знаете ли защо? За да бъде развит бизнес! Нали стигнахме пак дотук?... Комерсиални цели, пръскане на пари за суета – купуване на дрехи, които изразяват уж модерната душа на съвременника. Всички тези знаци се превръщат в образ на „готиното”, „търсеното” – онова, което преди всичко е „секси”. Тогава хайде да започнем да гладуваме, за да сме добре облечени? Искате ли да си намерим точно такива рокли, като на актрисите от филма? А да отидем при фризьор и да му покажем прическата на някоя от тях? Хайде, нека да заприличаме все повече и повече на някого!     „Сексът и градът”   Напоследък сме бомбардирани от реклами на сериала, който прерасна във филм на големия екран – „Сексът и градът”. Много хора са принудени да го гледат и не само това – да се изживяват като герои от него. Премиерата беше на 30 май т.г. Всяка жена може би вече е пожелала да бъде Сара Джесика Паркър – сексапилната, привличащата, младата... Тази, която владее ситуацията и не позволява на мъжете да диктуват живота й, но в същото време – имаща нужда от любов.   След излъчени 94 епизода в продължение на 6 години, след 8 спечелени награди „Златен глобус” идва, естествено, времето, в което сериалът е режисиран и за голям екран. Режисьорът Майкъл Патрик Кинг събира актьорите Сара Джесика Паркър, Ким Катрал, Синтия Никсън и Кристин Дейвис.   Кари (Сара Джесика Паркър) е преуспяла модна журналистка, която от години тайно мечтае за любовта на Джон Престън (Крис Нот). Нещата придобиват изненадващ развой между тях, когато той й предлага да се омъжи за него.   Саманта наближава 50-те, но единственото, което я вълнува, е вниманието на мъжете към нея. Миранда е женена и има дете, но има проблеми със съпруга си Стив, на когото бракът започва да му тежи. Шарлот е истинска мечтателка, която от години търси идеалния мъж. Освен че най-накрая го намира, тя разбира, че е бременна, че най-хубавото тепърва предстои. Сватбата на Кари ентусиазира всички, но плановете претърпяват промяна в последния момент, което довежда до драматичен развой в отношенията им.   Срещала съм много млади хора, които се прибират специално, за да гледат сериала „Сексът и градът”. Независимо според какви ценности живеят, когато дойде времето за излъчване, те сядат и притаяват дъх... Какво ли ще се случи нататък?   Повърхностни истории, „успешни жени” с неуспешен живот, тривиални теми, като обувки, секс, коктейли... Пазаруването е терапия, която помага за емоционалното равновесие. Така наречената шопинг терапия става все по-модерен начин за успокояване. Това, което можеш да си купиш, определя социалния ти статус, самочувствието ти. Героините се опитват по всякакъв начин да привлекат мъжкото внимание със скъпи дрехи, луксозни апартаменти. Това са основните теми, засегнати във филма – ценностите, които той представя.     Не са ли това ценностите, с които живеем днес? Демокрацията и постмодернизмът са благодатна почва за отглеждане на ГРЯХ.   Жалко е да виждаме децата и тийнейджърите да израстват в тази култура от ценности! Култура, в която външното и показността диктуват доколко си приет и колко си обичан. С какво си облечен? Как изглеждаш? С модна прическа ли си? Ето това са разбиранията, които задвижват поведението на човека от 21. век. Наистина жалко! Но ние сме тези, които позволяваме това да се случи. Толкова е лесно в условията на съвремието да приемем греха като част от живота и да загърбим древните ценности: любов, дълготърпение, милост, лоялност... Все повече търсим тези добродетели, но не ги намираме.   Границата между доброто и злото не е ясна. А тази неопределеност предизвиква парада на греха, съставен от безразборен секс, лъжи, гордост, фалшиво самочувствие, любов към парите, суета.     Красиви отвън – празни отвътре   Често срещана фраза. Колкото повече говорим за вътрешната красота на човека, толкова повече тя липсва. Красиви отвън – празни отвътре. Тези образи виждаме във филма. Според някои източници, каквото и да си говорим, истината е една – за своите 6 сезона сериалът на HBO успя да спечели армия верни последователки и да се превърна в наръчник на съвременната преуспяла и независима нюйоркчанка. Жените пощуряха по него заради стилните тоалети, лъскавите партита и откровените секс изповеди, а мъжете искрено го намразиха поради същите причини.   В Ерусалим дори цензурираха рекламната кампания около премиерата на игралната версия, но дългоочакваното продължение на историята за Кари, Саманта, Миранда и Шарлот така или иначе вече е на големия екран.   Ценностите са онези пътни знаци, които направляват поведението ни. Те ни помагат при взимането на решения, при избиране на модела на поведение. Те са тези, които ни оформят като личности. Ако искаме да разберем ценностите на някого, със сигурност трябва да наблюдаваме поведението му.   Ето как ще открием ценностните системи на всяка от героините във филма „Сексът и градът” – като наблюдаваме поведението им. Представяме ви четири типа жени, които живеят според различни ценности.   Отдавна не живеем в дните, когато девствеността е била основната добродетел; когато целта на моралните хора е била да се контролират. Не е имало време в историята на човечеството, в което мъжете да не са привличани сексуално от жени. Но ценностите са били доста по-различни, отколкото са сега. Когато мъжете са били в позиция на водачи на домовете си, от тях се е очаквало да проявяват добродетели и себеконтрол. Преди индустриалната революция мъжете са вярвали, че преди всичко трябва да се въздържат от сексуални грехове заради доброто на семейството си и обществото. Индустриалната революция предизвикала мъжете да излязат от дома си. Тя превърнала дома от място на продуктивни взаимоотношения в място на консуматорство. Работата от дома се изместила във фабриките. Там било мястото на успеха. Мъжете станали морално закоравели, а от жените се очаквало да продължават да бъдат верни на моралните си ценности. Така са се родили противоречията между двата пола. Така се е родил феминизмът. Така жените започнали не просто да са равни с мъжете, а да приличат на тях. Вместо в дома си през повечето време на жената е на работното място.   Това е картината, обрисувана в детайли във филма "Сексът и градът":   Флирт, мъже, предизвикателство
 
Това е светът на Саманта – независима жена, която смята брака за загуба на време. Тя държи и на успешната си кариера, и на многото си сексуални партньори. За всички мъже тя е предизвикателство за секс. Обича да си набелязва партньори, с които, разбира се, няма трайни отношения. Постига целите си, като използва слабото място на мъжете. Поведението й е изпълнено с подтекст. Често мъжете усещат това, но не могат да устоят.   Възпитание, миловидност, илюзии   Това е Шарлот. Облечена винаги в стил и никога с цел предизвикателство. Не използва груби думи. Не обича мръсни вицове. Душата й е изпълнена с романтика. Тя е мечтател. Предполагам, сещате се за какво мечтае… За принца на бял кон. Тя обича да живее повече в илюзии, отколкото в реалността. Но може би това е нейният начин да се съхрани. Няма арогантно мислене за сексуалните взаимоотношения.   СAMOувереност, САМОстоятелност... САМОта   Главната героиня Кари е тази, която пише рубриката „Сексът и градът“ в един от големите нюйоркски вестници. Затова тя е известна. Вдъхновява се от личните си любовни драми и от тези на приятелките си. Тя е пряма и много открита. Въпреки че харесва свободата си, продължава да търси истинската любов. Изкарва парите си сама и това й дава самоувереността да има своите малки мании, на които много държи – обувките.   Работа, работа, работа...   Миранда постоянно работи. Нейният живот е изпълнен с много объркани връзки. Тя се разкъсва между работата и личния си живот. Има строг външен вид, делова е. Трудно се оставя на течението, защото в главата й непрекъснато се чува: „Утре си на работа, имаш да завършваш проект, имаш среща рано сутринта…“ Не обича да закъснява след работа, защото това ще попречи да бъде работоспособна през следващия ден.  Четирите жени разкриват четири модела на поведение. А почитателките на филма определено идентифицират себе си с някоя от тях. Ето това са ценностните системи, които можем да прихванем, без да се усетим. Дали филмът натрапва точно тези четири типа на женско поведение, или просто отразява вече съществуващите модели?  Въпреки начина си на живот и различните си разбирания дамите търсят истинската любов – всяка по своя начин. Те са избрали различни пътища, но е интересно дали някога ще стигнат до ИСТИНСКАТА истинска любов? Това е въпросът, на който може би няма да си отговорим до края. Сякаш колкото повече говорим за любов, толкова повече тя липсва.    Бракът е обект на презрение   Според Миранда „бракът разваля всичко”. Саманта заявява, че не вярва в брака. Героите са съгласни, че са наистина щастливи, докато не решат да „заживеят щастливо завинаги”. Бракът не е посвещение на двама души един към друг, а възможност единият да придобие имуществото на другия. Той е по-скоро материално уреждане, отколкото доживотно посвещение.   Завистта е цел   Да накараш приятелките ти да ти завиждат заради модерното ти облекло, непосилно скъпите за тях бижута (които ти с удоволствие носиш!), сексуалните партьори, които имаш... Ето това са целите на съвременната жена в „Сексът и градът”.   Материализмът е религията на новото време   Вместо годежен пръстен Кари иска огромен гардероб. Вместо брачна интимност със съпруга си Миранда търси развитие в кариерата. Единственото желание на Саманта е да притежава отрупания със скъпоценни камъни пръстен във формата на пеперуда.  „Сексът и градът” претендира, че показва добрия живот на жените. Разбира се, това е измислица. Но да не забравяме – всяка измислица е резултат от желанието на сърцата ни.  И все пак... Това ли е, което искаме? Кой тип женско поведение си избираме? Как се оставяме толкова лесно да ни бъдат натрапени ценности? Героините обект на желание ли са, или са идоли? И... това ли е лицето на модерната жена?   Градът, сексът и гладът   Градът е място за секс, а не за любов. Градът е шумният заглушител на ценностите и чистите стремежи. Ако се намираш в града, си поставен в среда на по-голяма конкуренция. Затова трябва да си възможно най-атрактивен, за да привлечеш вниманието. Вече няма нужда да работиш над вътрешния си човек, защото външността върши по-голямата част от работата. Градът предлага безкрайна броеница от възможности, които увличат. Тръгвайки след първата и втората възможност, попадаме във водовъртежа на натрапените ценности, които крещят: „Ако не се държиш по този начин, ще изглеждаш глупаво в очите на другите! Ако нямаш много сексуални партньори, значи не си желан. Ако не водиш безразборен нощен живот, ти си скучен.”   Сексът е насладата, критерият за привлекателност, начин за постигане на целите (които в повечето случаи са с материална стойност!).   А гладът... си остава. Глад за любов, за истински приятелства, за чисти взаимоотношения... Душата гладува. И няма как да бъде нахранена, ако живеем в субкултурната действителност на секса и града. А може би след време ще осъзнаем, че сме попаднали в друга субкултурна среда... На секса и ГЛАДА.       Любомира Любенова, 2008 г.



Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: lovepeace
Категория: Лични дневници
Прочетен: 66122
Постинги: 29
Коментари: 31
Гласове: 59
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031